Mansbarnet

Mansbarnet

Mansbarnet

Johan Holmströms blogg om samtidens trivialiteter.

Träningstips för normala.

Johan Holmström  |  Publicerad 2019-10-03 08:47  |  Lästid: 2 minuter

Problemet med träningstips är att de brukar skrivas av personer som gillar att träna, medan de som behöver tips inte gillar att träna. Det finns alltså en klyfta mellan tipsaren och den tipsade som är svår att överbrygga. Jag har tränat i flera år trots att jag avskyr all form av rörelse och här är mina mycket bättre tips:

Det första tipset har jag snott. Otroligt nog från Sats egen tidning som annars brukar vara en kokande kittel av usla tips. Men en gång var det med en gubbe som tipsade om att man alltid skulle träna på måndagar. För om du har som mål att träna två gånger i veckan är det en fantastisk känsla att klara av en gång redan på måndagen. Då är det bara en gång till på hela sex dagar som ska bli av och det känns plötsligt inte helt overkligt att klara av.

Tips två: Träna inte som ung. 

Genom att ha varit i bedrövligt skick som ung kan jag nu peaka varje dag. Folk som inte fokuserar på sprit och rökning i unga år, utan gör misstaget att träna istället kommer däremot bli besvikna på sin egen spegelbild varenda dag efter 30. Var är magrutorna? Varför blir jag inte sådär fit som jag blev förut? Att inte vara fit som ung är en elegant lösning som du kommer ha mycket glädje av. 

Det tredje tipset är att genomskåda en stor lögn som träningsmänniskor kör med, nämligen att du ska hitta någon träning du tycker är kul. För många av oss finns det ingen kul träningsform, pga att det är jobbigt, hemskt och svettframkallande. Hitta i stället den träningsform som ger dig mesta möjliga resultat för minst möjliga lidande. För mig är det att lyfta grejer på gym. Svintrist såklart, men det tar bara en halvtimme och jag behöver knappt bli svettig. Nu ”kör” vi! 

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2019-10-03 08:47