Mansbarnet

Mansbarnet

Mansbarnet

Johan Holmströms blogg om samtidens trivialiteter.

SL – nu ännu bättre på att missbruka ordet ännu.

Johan Holmström  |  Publicerad 2022-11-25 08:22  |  Lästid: 2 minuter

”Ännu” är det mest missbrukade ordet i svensk reklam. Det används i regel när någonting påstås ha blivit bättre. Företaget i fråga blir då oroliga för att deras påstådda förbättring ska tolkas som att det var något fel på produkten innan och det går då rakt inte för sig. Så då skriver de ”Nu ännu godare” istället för det ofta mer rimliga ”Nu godare”. 

Nu har alla skrivit så om och om igen om allt i tusen år. Ingenting har tydligen haft något som helst fel på sig någonsin. Allt var skitbra innan, men nu är det alltså ännu bättre. Ingen trodde det skulle gå, men vi gjorde det. Ännu bättre. Herregud vad bra det måste vara nu, men tanke på hur sinnessjukt jävla bra det var innan. 

Men jag har aldrig sett någon som lyckats använda ”ännu” så bisarrt dumt som SL gör nu. Det är reklam på Instagram för deras trygghetscentral, alltså dit du kan ringa när någon medresenär börjar sparka dig i ansiktet på tunnelbanan och du vill att en brutal väktare ska komma till undsättning. Så här skriver SL: Att resa kollektivt är oftast tryggt och pålitligt. Men ibland behöver vi göra resan ännu tryggare och då finns SLs trygghetscentral…” och så vidare. Hur menar de? Menar de att jag ska tänka ”Det här är förvisso tryggt att bli sparkad i ansiktet, men kanske kan det bli ännu tryggare?” Eller menar de att jag ska sitta där, fullkomligt trygg en helt vanlig onsdagsmorgon och ändå vilja ha mer trygghet? Ska jag då ringa SLs trygghetscentral och be någon komma med en stor mysig filt och att jag får krypa in i en gigantisk väktarfamn och bli vaggad, medan väktaren ömt viskar i mitt öra att hen ska ta hand om mig, baka en äppelpaj och skydda mig från allt ont? 

SL. Nu ännu fånigare.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2022-11-25 08:22