Mansbarnet

Mansbarnet

Mansbarnet

Johan Holmströms blogg om samtidens trivialiteter.

Nykär i BMW.

Johan Holmström  |  Publicerad 2022-11-09 19:24  |  Lästid: 2 minuter

Jag har aldrig haft något emot BMW. Snygga bilar, bra logga och jag är hundra procent insnärjd i myten om tysk kvalitet. Men att köpa en BMW har naturligtvis varit otänkbart. Fördomarna som drabbar BMW-ägaren är för grova för att orka med. Varje gång en BMW-förare kliver ur sin bil inför nya människor utgår alla från att hen i någon grad är en idiot. Sen är det upp till föraren att börja motbevisa och jobba sig uppåt.

Att begå misstag i trafiken drabbar också BMW-förare hårt. När jag ser dem sitta fast i en korsning tänker jag ”Nu stoppar BMWn upp trafiken med flit, på grund av egoism och ondska”. Om någon sitter i en Renault tänker jag ”Ojoj, stackars lilla Renault, det där är inte roligt.” BMW-ägare betalar alltså extra för att börja på minus och det är en typ av negativitet jag inte behöver i mitt liv.

Men nu har jag läst en intervju i Auto Motor & Sport med BMWs VD och börjar kanske tycka det är värt det. Bakgrunden till intervjun är att BMW på sistone släppt en massa bilar som många tycker är vulgära och fula. Oliver Zipse, som bossen heter, menar att det är med flit. De ritar bilar med det specifika målet att många ska tycka de är fula.

”Om du vill ändra design kommer varje steg mot framtiden som ses som nytt, vara kontroversiellt per automatik. Det finns ingen framtidsorienterad design utan kontrovers. Från kontroversen får du engagemang” säger Zipse. 

Det här är rena fjäsket för mig som reklamare. Jag tror han har rätt. För ett utmanarvarumärke är det nästan alltid sant att en viss typ av kontrovers är bra. Det kan vara lite skitsamma vad folk tycker, bara de tycker något. Många varumärken lägger alldeles för mycket energi på att fila ner alla kanter och anpassa sig efter vad de tror folk vill ha, istället för att tydligt uttala vad man själv står för och se vem som attraheras av det. Men inte ens utmanarvarumärken brukar vara så sugna på den här kontrovers-idén i praktiken. Det är skönare att bara passa in i massan. Att ett varumärke som BMW så tydligt väljer vision före kompromiss är ovanligt inspirerande.

Zipse säger så här om andra bilmärken: ”De är aerodynamiskt strömlinjeformade, det finns inga fula bilar längre”. I samband med artikeln får läsarna rösta om BMWs design. Fyra gånger fler säger att den ful än snygg. Förra året gick BMW om Mercedes i antal sålda bilar.

Så nu vill jag ha en BMW. När ni ser mig sitta fast i en korsning, hulkgråtande bakom ratten i min vulgära bil, medan de hatiska tutningarna regnar över mig, hoppas jag ni ser mig som en hjälte som kämpar för en mer diversifierad och intressant värld.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2022-11-09 19:24