Mansbarnet

Mansbarnet

Mansbarnet

Johan Holmströms blogg om samtidens trivialiteter.

Fel tonläge i bioreklamen.

Johan Holmström  |  Publicerad 2020-10-08 20:28  |  Lästid: < 1 minut

Som reklamare är jag såklart väldigt förtjust i bioreklam. Det är stort, det är göttigt och publiken är för en gångs skull med. De tittar aktivt, med sina ögon, på det man gjort och det hör inte precis till vardagen i mitt yrke. 

Men även bioreklam är reklam. Om vi i publiken hade fått välja hade vi helst sluppit den och gått direkt på filmen. Därför finner jag det märkligt att voiceovern som gastar ”Nu blir det bioreklam!”, i vinjetten, har kvar samma käcka tonläge som för 30 år sedan. Som att den inte fattat att ingen inte gillar det längre. Det är alltså för stor emotionell diff mot hur vi i publiken känner inför bioreklamen. Visst, vi gillar kanske bioreklam mer än annan reklam, men vi hatar den fortfarande. En friterad brysselkål är ändå en brysselkål.

Kanske räcker det med att bli av med utropstecknet. ”Nu blir det bioreklam.” Sakligt bara. Nu blir det bioreklam och du får acceptera det. Som en doktor som säger att man fått gonorré. En annan variant är att förändra hur rösten går uppåt mot slutet. I den befintliga ”Nu blir det bioreklam!”, sägs just ”bioreklam” med ett optimistiskt tryck som inte förtjänats.

Prova istället att lägga trycket på ”Nu” och sedan gå neråt i tonen, så att ”bioreklam” sägs mer som en uppgiven suck. ”NU…blir det bioreklaaam…” Ärligt och i synk med våra känslor.

Om inte något av detta flyger är det kanske dags att testa ett gammalt hederligt rytande. ”NU BLIR DET BIOREKLAM!!”. Helt kompromisslöst. Reklamen drar in pengar och är här för att stanna så sitt ner och håll käften! Ni får nog känna er fram Här SF. (Eller har någon börjat säga Filmstaden?) Varsågoda.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-10-08 20:29