Annons

Mansbarnet
Johan Holmström skriver om samtidens mirakel och plågor.

Annons
 

En inte helt effektiv reklamgala.

I tisdags var det då dags för 100-wattaren, reklambranschens mest baktalade tävling och Sveriges annonsörer-bossen Anders Ericsons stund på jorden. Herregud vad pigg han är den karln. Ni som inte jobbar i reklambranschen kan tänka er ett långsmalt kärleksbarn mellan kock-Tina och Joe Pescis karaktär från Dödligt vapen 2

Annons

Sammanfattningsvis var kvällen ganska trevlig. David och Renée kändes mysiga ihop och jag hoppas de är lyckliga tillsammans. Jag hade kunnat tänka mig att bli kompis med dem om de är intresserade. Då tror jag att man hade gillat David mest först, men efter några parmiddagar hade Renée nog gått om. Efter ett par år hade man kanske till och med börjat klura på om man kunde bjuda bara henne.

Maten var god. Alla som kan laga mat till mer än åtta personer utan att det blir direkt äckligt är stora mästare. Jag vet inte hur många som var på plats i tisdags, men det kändes som att vi var fler än åtta. Nu till det kassa:

Det här med att alla som vinner minsta lilla grej ska upp på scen och älta är rena dårskapen. Hur än galakonstruktörerna försöker blåsa upp det hela så mår ändå femtiowattaren bäst av att förbli ett diskret papprör som garderobiären kastar efter en när man går hem.

Det blir ännu fånigare när alla motiveringar är så otroligt långa. Vissa motiveringar var som små klyschiga business-noveller som förhoppningsvis aldrig blir utgivna. Känn på den här styggelsen och försök komma ihåg ett enda ord efteråt:

“På en mycket konkurrensutsatt marknad och med en begränsad mediebudget är det inte alltid lätt att som liten slåss med de stora stadskatterna. Men tack vare en klok insikt – som gör svagheten till en styrka – ser vi här hur man med begränsade medel kan skapa ett varumärkespositionerande helhetskommunikationskoncept som redan under kampanjperioden driver tydliga säljeffekter. Med ett symboliskt avstamp i en sko (!) har de skapat navet för hela kampanjen och knyter sedan på ett snyggt sätt samman alla kampanjenheter i en tydlig och klart målgruppsanpassad berättelse som hjälper till att lyfta fram produktens fördelar gentemot konkurrenterna. Varför åka till London, New York, Milano, Paris eller Barcelona när KLM kan ta oss till Amsterdam?”

Jag känner flertalet skickliga frilans-copywriters som hade kunnat reda ut det här på två rader. Även ett par risiga.

 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar