Mansbarnet

Mansbarnet

Mansbarnet

Johan Holmströms blogg om samtidens trivialiteter.

Den knappt märkbara reklamplågan.

Johan Holmström  |  Publicerad 2020-11-12 14:48  |  Lästid: 2 minuter

Allt jag ser i reklamfilmsväg nuförtiden är enstaka reklamfilmer på Youtube, samt allt jag söker upp självmant för att det är bra. Bio är enda platsen jag fortfarande nås av ett komplett, oönskat reklamblock. Och fasen vad det svider nu när man inte van längre.

Allting som sker på en skärm har utvecklats de senaste tio åren. Filmerna, serierna, spelen och memesen blir smartare och spetsigare för varje dag. Bas-reklamen som fiser runt i reklamblocket är lika utslätad och dum som alltid. Ingen som tittar på den får missförstå, ingen får ogilla. Hellre att ingen ens märker den. Glappet mellan reklamblocket och övrig populärkultur har blivit så stort att det är svårt att begripa att de vänder sig till samma art.

Det är läge att börja inspireras av familjen Kardashian och deras minst sagt tydliga vilja att sticka ut. Kardashians är mer framgångsrika än nästan alla varumärken. Pengarna sköljer in. Samtidigt får de naturligtvis mer skit också. De vadar obekymrat genom ondskefulla tweets hela dagarna, skrivna av arméer av människor som verkligen avskyr dem. Jag är själv inte särskilt imponerad av Kardashians livsverk, men om jag fått träffa dem i femton sekunder på en fest hade jag pratat så mycket om det sen att min tunga torkat ut och fallit av. 

Lejonparten av svenska företag har låg respekt för Kardashians visdom. Där uppstår fullständig panik av 10 griniga tweets. Kampanjer dras tillbaka och slängs. Folk tas i örat till höger och vänster. Snart är något utslätat på plats igen, som lugnt kan ignoreras i reklamblocket. Puh! Det var nära ögat. Sen händer något då och då. En succé bryter igenom! En Epic Split eller Klarna. Inom en vecka förekommer succé-kampanjen i fyratusen alldeles för invecklade keynote-presentationer. Hurra! Nu ska vi också göra succé! Tyvärr är det få som ens försöker göra en egen succé med allt vad det innebär i form av osäkerhet och risktagande. De flesta nöjer sig med att plocka ihop små bitar från de gamla succékampanjerna och sy ihop sitt eget diskreta Frankenstein-monster. Samtliga avarter lanseras sedan, redo att ignoreras, i samma reklamblock och så puttrar vi vidare ett deppigt varv till.

Men jag tror det blir bättre nu. Det måste bli bättre. Säckar med pengar vaskas.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-11-12 15:58