Mansbarnet

Mansbarnet

Mansbarnet

Johan Holmströms blogg om samtidens trivialiteter.

Är Swish verkligen ett starkt varumärke?

Johan Holmström  |  Publicerad 2021-11-18 10:37  |  Lästid: < 1 minuter

Resumé publicerade just en ny lista över Sveriges starkaste varumärken och Swish är överst. Det får mig att undra om alla inblandade vet skillnaden mellan produkt och varumärke.

Swish är en utmärkt produkt som alla älskar, men de saknar i praktiken konkurrenter. Går det ens att mäta kraften i deras varumärke förrän de får en vettig utmanare? Jag tror i alla fall att om det dykt upp en konkurrent som på något vis gjorde samma jobb bättre än Swish, så hade många bytt tämligen omgående. Just för att få känner något särskilt för Swish varumärke.

På plats 4 hittar vi Volvo, ett enligt mig mycket starkare varumärke än Swish. Det grundar jag på att det för många bilköpare inte spelar roll om Kia enligt en massa tester byggt en bättre bil än Volvo, de ska ha en Volvo ändå. Om Volvo är 100.000 dyrare än Kian skiter de i det också. De betalar gärna mer för en sämre bil och det är värdet av Volvos varumärke. Vem skulle betala mer för Swish om det var sämre än något annat?

På plats 7 i undersökningen har vi Systembolaget. Jaha. Är folk verkligen så vanvettigt förtjusta i just Systembolaget eller råkar det bara vara det enda varumärket i landet som säljer vår älskade alkohol? 

Traaaams!

Dela på Facebook
Tweeta