Annons
Mansbarnet
Johan Holmström skriver om skräpkultur.

ATT VISA MÅLGRUPP.

Johan Holmström
Dela
Tweeta

I marknadsföringskretsar snurrar det fortfarande (om än allt mer sällan) runt en gammal föreställning om att det viktigaste som finns är att målgruppen avbildas i reklamen. På så vis ska de “känna igen sig” och om de bara gör det, ja då ska de snart rusa till butiken med blottad plånbok. Den här något enkelspåriga synen på det mänskliga psyket saknar dock en förklaring på varför det till exempel går att bli engagerad i Game of Thrones trots att man själv är världens frasigaste revisor på Ernst &Young. Men teori i all ära, få lyckas bättre visa teorins svagheter än Citroën gör i en aktuell kampanj.

IMG_2098

Målgruppen för den här bilen beskrivs troligen som en individualist som vill sticka ut ur mängden med den lite udda designen. Några frågor till Citroën:

Tror ni att någon behöver se en bild av er tolkning av målgruppen för att förstå att det här troligen inte är en bil som riktar sig till moderatgubbar?

Tror ni att den individualistiska målgruppen ni trånar efter identifierar sig med hipster-karikatyren på bilden?’

Tror ni att de blir MER sugna på bilen efter att ni visat att ni ser på dem som en uniform fårskock, när ni vet att deras högsta önskan är att inte vara precis det?

Tror ni att ni kanske här sätter fingret på varför till exempel Porsche inte visar lönnfeta moderatgubbar i sin reklam, trots att det väl inte är omöjligt att just den gruppen köper flest sådana bilar?

 


Dela
Tweeta
Läs fler inlägg från Johan

Laddar